Myobrace

Hoe werkt het

MRC heeft appliances ontwikkeld om afwijkende mondgewoonten bij opgroeiende kinderen te verbeteren en heeft bewezen succesvol te zijn in orthodontische correctie. Deze behandeling leidt ook tot een betere gezichtsontwikkeling bij kinderen. Het succes van deze behandeling ligt in het corrigeren van de positie en functie van de tong, het verkrijgen van de juiste manier van ademen via de neus en het trainen van de mondspieren om goed te functioneren.

Myobrace® appliances trainen de tong om deze op de juiste plaats boven in de mond te houden, hertrainen de mondspieren en oefenen lichte krachten uit op de tanden om deze recht te zetten.

Doelen van de behandeling:

• Lipsluiting in rust.
  • Neusademhaling, om de ontwikkeling van de boven- en onderkaak te stimuleren en om de juiste beet te bereiken.
  • Geen lipactiviteit bij het slikken, waardoor de voortanden juist kunnen ontwikkelen.
  • Verbeterde tandheelkundige uitlijning.
  • Verbeterde gezichtsontwikkeling.

Om te zorgen dat de Myobrace® werkt, moeten de afwijkende mondgewoonten gecorrigeerd worden.

Wat zijn de oorzaken van orthodontische problemen?

Op de leeftijd van 6 – 10 jaar krijgen kinderen hun eerste permanente tanden. In deze fase kunnen de tanden al scheef gaan groeien en en kaken zich niet goed ontwikkelen.

Gewoonten zoals mondademen en verkeerde lip- en tongfunctie (bekend als verkeerde Myofunctionele gewoonten) zijn de grootste oorzaak van scheve tanden en onderontwikkelde kaken. Onderzoek wijst uit dat, indien deze problemen blijven bestaan in het permanente gebit, dit vaak complexe orthodontische behandelingen tot gevolg heeft. Beugels en het trekken van tanden/ kiezen lossen deze problemen niet op en deze gewoonten dienen het best op een zo jong mogelijke leeftijd behandeld te worden.

Deze gewoonten zijn makkelijker te corrigeren op een zo vroeg mogelijke leeftijd. Zo gauw de oorzaken gecorrigeerd zijn, zal de natuurlijke groei en rechtstand van de tanden plaatsvinden.

Myobrace

Myobrace is een drie-fase systeem speciaal ontwikkeld voor het corrigeren van afwijkende mondgewoonten samen met het behandelen van de ontwikkelingsproblemen van de boven- en onderkaak.

De appliances corrigeren de verkeerde mondgewoonten die de scheve tanden hebben veroorzaakt, terwijl zij een lichte druk uitoefenen op de bovenkaak om deze te verbreden en de tanden in hun goede natuurlijke positie uit te lijnen.

Belangrijk aandachtspunt

De behandeltijd kan verschillen, afhankelijk van het biologische aanpassingsvermogen van elke patiënt. De Myobrace® appliance moet dagelijks 1-2 uur en gedurende de nacht gedragen worden voor een succesvol resultaat.

Regelmatige controle door de tandarts of orthodontist is essentieel voor een succesvolle behandeling en om ongewenste complicaties te voorkomen.